Sandplay Therapy w pracy z dziećmi i młodzieżą

Pracownia Psychoedukacji prowadzi terapię dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych m.in. z wykorzystaniem metody Sandplay Therapy. Jak to wygląda? Poniższy fragment pozwoli zilustrować ten proces. " ...Mimo tego iż, nastolatki są zazwyczaj skryte i nieufne w stosunku do dorosłych, na tym etapie życia zaczynają rozumieć swoje miejsce w świecie. Zaczynają opuszczać strefę rzeczy dobrze im znanych i stawiać wyzwanie nowym doświadczeniom. Nastolatki nie tylko borykają się z przejściem z roli dziecka w rolę dorosłego, ale ponadto otrzymują sprzeczne sygnały od rodziców na temat ich roli w społeczeństwie. Często mają poczucie, iż muszą udowodnić światu i swojemu dorosłemu terapeucie iż, są już dorośli. Postrzegając Sandplay Therapy - Zabawę w Piaskownicy jako dziecinną, niechętnie chcą w niej uczestniczyć. Jeśli jednak przedstawimy udział w tej "zabawie" w odpowiedni sposób, może ona dać nastolatkowi poczucie kontroli a jednocześnie pozwolić mu uporać się z kwestiami dotyczącymi przejścia z jednej roli w drugą. Piaskownica w której można stworzyć swój wewnętrzny świat pozwala na dojście do głosu „dziecięcej” stronie samego siebie nawet jeśli ta „ indywidualna” strona przejmuje kontrolę. Ten okres rozwoju uzewnętrznia się w scenach przedstawianych w piaskownicy przez młodzież. Z jednej strony nastolatki przedstawiają autentyczne sceny ze swojego życia a z drugiej zaś swoje ich postrzeganie... Zauważa się również różnice co do przedstawianych scen zależnie od płci. Chłopcy częściej przedstawiają sceny rozgrywające się na zewnątrz, w ich otoczeniu podczas gdy dziewczynki projektują na piasek to co odczuwają intrapsychicznie. Dwunastoletnia Julia została skierowana do nas gdyż rodzice uważali, iż dziewczynka nie radzi sobie z ich rozwodem i powtórnym małżeństwem ojca. Ojciec dziewczynki niedawno poślubił kobietę mającą już dwie córki. Julia pomieszkiwała na zmianę to z ojcem to z matką. Podczas kilku tygodni terapii dziewczynka na każdej sesji odtwarzała w piaskownicy wnętrze domu z dwójką rodziców i trojgiem dzieci. Sytuacja w przedstawionym przez nią domu zmieniała się. W jednym tygodniu panowała tam harmonia, w drugim zaś dochodziło do konfliktów. Początkowo wydawało się iż dziewczynka zmaga się z jednej strony z nieporozumieniami pomiędzy jej biologicznymi rodzicami a z drugiej strony próbuje przystosować się do nowej sytuacji z nowymi siostrami. Dziewczynka odtwarzała te same sceny aż do momentu kiedy zaakceptowała fakt, iż jej ojciec jest teraz z macochą i to że ona ma teraz dwie siostry. Sytuacje przedstawiane przez Julię w piaskownicy odzwierciedlały równocześnie zmiany zachodzące w jej życiu poza salą terapeutyczną." fragment ksiązki: Boik, Goodwin "Sandplay Therapy: A step by step manual for Psychotherapists of Diverse Orientation", Copyright Pracownia Psychoedukacji

Komentarze